Opóźniony lot? Masz prawo do odszkodowania

Opóźniony lot? Masz prawo do odszkodowania

Wybierając się w podróż samolotem, trzeba pamiętać, że podczas niej mogą pojawić się pewne zakłócenia. Często bowiem zdarza się, że nasz lot jest opóźniony. W takim przypadku masz prawo domagać się odszkodowania od linii lotniczych. Z poniższego artykułu dowiesz się kiedy opóźniony lot kwalifikuje się do uzyskania odszkodowania, a także na jakie odszkodowanie możesz liczyć i jak wygląda procedura jego uzyskania.

Zasady pomocy i odszkodowania w przypadku m. in. opóźnionego lotu reguluje Rozporządzenie (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnień.

Kiedy przysługuje odszkodowanie?

Nie każde opóźnienie uprawnia do otrzymania odszkodowania. Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, gdy opóźnienie wynosi co najmniej 3 godziny. Opóźnienie rozumiane jest jako przylot do miejsca docelowego po przewidzianej godzinie. Oznacza to, że jeśli lot wystartował z opóźnieniem, ale przewoźnik zdołał nadrobić czas w trakcie lotu, to nie ma miejsca opóźnienie.

Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot?

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot zależy od długości trasy lotu oraz od czasu opóźnienia. Dla wszystkich lotów do 1500 km wysokość odszkodowania wynosi 250 euro. Dla wszystkich lotów w UE dłuższych niż 1500 km oraz wszystkich innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km wysokość odszkodowania wynosi 400 euro. Dla wszystkich innych lotów niż wyżej wymienione loty, wysokość odszkodowania wynosi 600 euro.

Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, gdy opóźnienie wynosi co najmniej 3 godziny.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Jeśli chcesz uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot, powinieneś złożyć reklamację u przewoźnika. Prawo do odszkodowania przysługuje Ci wtedy, gdy przylecisz do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po czasie w stosunku do planowanego czasu lądowania. W reklamacji wskaż dane dotyczące lotu, w tym lotnisko oraz daty i godziny wylotu i przylotu, a także kwotę, której się domagasz. Dołącz również dokument potwierdzający rezerwację lotu. Co ważne, nie musisz przedkładać karty pokładowej, aby móc uzyskać odszkodowanie!

Opóźniony lot? Masz prawo do odszkodowania

Co jeśli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania albo nie odpowie na reklamację?

Jeśli linia lotnicza odmówi wypłaty albo nie odpowie Ci w ciągu 30 dni, możesz zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pasażera lub wnieść pozew do sądu.

Nawet jeśli samodzielnie nie udało Ci się uzyskać odszkodowania, zawsze możesz zwrócić się o pomoc do profesjonalisty – radcy prawnego. Roszczenia pasażera przedawniają się po upływie roku od dnia, w którym wystąpiło opóźnienie.

Kiedy nie masz prawa do odszkodowania?

W sytuacjach gdy opóźnienie lotu spowodowane jest zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, przewoźnicy nie muszę wypłacać odszkodowania. Takimi nadzwyczajnymi okolicznościami są np. złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, ukryte wady produkcyjne samolotu, czy ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, zagrożenie bezpieczeństwa.

Czy poza odszkodowaniem przysługuje inna rekompensata?

W przypadku opóźnień powyżej pięciu godzin, pasażerom przysługuje również prawo do zwrotu kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym.

Poza odszkodowaniem, masz również prawo do opieki. W przypadku lotów do 1500 km, prawo do opieki przysługuje od dwóch godzin opóźnienia. W przypadku lotów w UE dłuższych niż 1500 km oraz innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km, prawo do opieki przysługuje od trzech godzin opóźnienia. W przypadku wszystkich innych lotów, prawo do opieki przysługuje od czterech godzin opóźnienia.

W ramach prawa opieki, przedstawiciel linii lotniczych, bądź lotniska powinien zaopatrzyć oczekujących pasażerów w napoje i posiłki, bądź vouchery adekwatne do czasu oczekiwania. W momencie, gdy pasażer poniesie wyżej wymienione koszty, może domagać się zwrotu od linii lotniczej na podstawie kopii paragonów bądź faktur. Pasażerowi powinna być również udostępniona możliwość skorzystania z 2 rozmów telefonicznych, wysłania faxu lub maila. W przypadku, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną, bądź więcej nocy, przewoźnik powinien zapewnić zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a hotelem.

Potrzebujesz pomocy w uzyskaniu odszkodowania za opóźniony lot? Służę pomocą!

Kontakt:
tel. +48 504 648 665
www.krausekancelaria.pl

Podobne wpisy